Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer (produkter) fra whiskyworld.no til forbrukere. Salgsbetingelsene utgjør sammen med din bestilling, bekreftet gjennom en ordrebekreftelse, det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet.
For å kunne handle på whiskyworld.no må du ha fylt 18 år.
1. Parter
Selger er: Whisky World Norway Thorsen, Gjerdingsskjenet 32, 5179 GODVIK, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr: 924417110, Telefon nummer: 465 73 976 , E-post adresse: sales (a) whiskyworld.no, og blir i det følgende benevnt «vi» eller «oss». Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt «du», «deg», «din» eller «ditt».
2. Bestillings- og avtaleprosess
Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på vår server (datamaskin). Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nedenfor. Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Avvik mellom din bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra oss, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det vi har tilbudt. Unntak kan forekomme, se pkt. 3.
3. Opplysninger gitt i nettbutikken/ utsolgte varer
Tilbud gjelder så lenge lageret rekker eller innenfor spesifisert tilbudsperiode.
Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling eller del av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få melding om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg. Vi forbeholder oss også retten til å endre leveringmetode for ordre ved behov. Dette innebærer at opplysninger knyttet til din ordre vil deles med valgt leverandør.
Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Vi forbeholder oss retten til å forandre priser på produkter som er i kampanjer o.l. Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt som ikke skyldes feil (se nedenfor) får ikke tilbakevirkende kraft. Dersom det har forekommet tekniske feil, skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Whiskyworld sin side, i annonser o.l. og/eller på produkter i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan Whiskyworld ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.
5. Frakt
Vi leverer alternativt med Helt Hjem. Pakken leveres direkte i postkassen, på dørmatten eller i pose på krok på døren med (hovedsaklig) avisbudet. Estimert leveringstid er 2-3 dager i Sør-Norge og 3-4 dager i resten av landet. Du vil motta en sms når pakken er levert (OBS: Tidspunktet du mottar sms vil avvike fra faktisk leveringsstidspunkt og er kun ment som en bekreftelse og påminnelse om å hente pakken utenfor).
I skjeldne tilfeller leverer vi med Postnord. I Sør- og Midt-Norge er normal leveringstid fra PostNord 1-2 virkedager. Ellers i landet er leveringstiden 1-5 virkedager (mandag-fredag). Tiden avhenger av hvor i landet pakken skal sendes, hvor pakken sendes fra, hvilken tid på døgnet og hvilken ukedag pakken sendes. Pakken hentes normalt første virkedag etter innlevering.
For informasjon om tilbakebetaling, se under punkt 10 om angrerett.
7. Ekspedering av ordre/ leveranse
Leveringstider for de ulike fraktalternativene gjelder fra det tidspunktet ordren er pakket og blir sendt fra vårt lager. Du vil ta motta en sendingsbekreftelse på e-post. Bestiller du før kl. 12 blir pakken normalt sendt innen neste virkedag. Avvik kan forekomme under perioder med stor pågang.
Whiskyworld.no leverer i hovedsak til Norge. Men vi kan sende varer innen EØS/EU, men vi forbeholder oss da retten til å tilby endret leveringskostnad om nødvendig. Hvis ny leveringskostnad ikke godtas, refunderes hele beløpet til kunde. Leveranser utenfor EØS/EU vil i utgangspunktet bli kansellert, men vi kan om ønskelig tilby nye betingelser. Vi oppfordrer alle kunder utenfor Norge til å sende e-post til sales@whiskyworld.no først.
Kunder som bor i Svalbard med direkte levering til Jan Mayen/Svalbard kan få merverdiavgift (mva) for bestillingen tilbakeført. For å få tilbakeført beløpet sender du en mail til sales@whiskyworld.no med ditt ordrenummer.
Har du ikke mottatt pakken din innen 5 virkedager, ta kontakt med oss per epost på sales@whiskyworls.no. Ved vesentlig forsinket levering har du krav på å kunne heve kjøpet.
8. Personopplysninger
Når du handler på whiskyworld.no må du oppgi personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre betaling og leveranse. Whiskyworld.no behandler alle personopplysninger i henhold til personvernregelverket. For detaljer, se vår personvernærklæing. Har du spørsmål kan du ta kontakt med Whiskyworld.no kundeservice på e-post sales@whiskyworld.no
9. Reklamasjon
Dersom en vare har feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed i rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Du har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reglene om reklamasjon finnes i Lov om Forbrukerkjøp (Forbrukerkjøpsloven). Ved eventuelle tvister følger Whiskyworld.no Forbrukertvistutvalgets avgjørelser.
For informasjon om tilbakebetaling og retur av varer, se punkt 10 om angrerett.
10. Angrerett
Forbruker kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at tjenesteyter har oppfylt sin opplysningsplikt ihht. angrerettloven og varen er mottatt. Fristen løper ut 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen dersom opplysninger om angreretten ikke er gitt. Forbruker må gi melding til tjenesteyter dersom angreretten benyttes. Fristen anses overholdt dersom meldingen er sendt innen fristens utløp. Det stilles ikke formkrav til meldingen, men denne bør av bevismessige årsaker være skriftlig. Dersom vilkårene for angrerett er oppfylt, plikter tjenesteyter å tilbakeføre alle faktiske kostnader som er belastet forbruker.
Returkostnader må imidlertid forbruker bære, med mindre tjenesteyteren har misligholdt avtalen, eller tjenesteyteren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte vare ikke var tilgjengelig.
Angreretten forutsetter at varen returneres innen 14 dager etter at vi har mottatt beskjed om bruk av angrerett og at varen returneres i samme stand som ved mottakelsen. Dvs. i original og uskadet emballasje og i ubrukt stand..
Ved tvist kan du sende inn klage til forbrukerrådet. Les mer om hvordan du går frem her, eller ta kontakt med forbrukerrådet her.
Tilbakebetaling ved angrerett og reklamasjon
Tilbakebetaling skjer innen 14 dager etter at varen(e) er mottatt i retur. Dersom du ikke har mottatt varene og ønsker å heve kjøpet grunnet vesentlig forsinket levering skjer tilbakebetaling innen 14 dager etter at vi har mottatt krav om heving av kjøp.
- Kort
Dersom du skal motta penger i forbindelse med en retur, vil du motta beløpet via samme betalingskort som du betalte med. - Vipps
Pengene vil tilbakeføres til kontoen tilknyttet din vipps-konto.
Retur av varer
Dersom du ønsker å foreta en retur kan du bestille retur via sales@whisyworld.no. Har du spørsmål rundt din retur send en e-post til sales@whiskyworld.no.